بعمل الهامش ازاي ؟

عندى وورد 2010 .

بفتح References واختار Insert Footnotes .


تقويس الهامش

  • بضغط Ctrl سهم فوق لنقل المؤشر قبل الرقم .
  • Shift 0 لعمل قوس البداية . 
  • Ctrl سهم شمال لنقل المؤشر بعد الرقم .
  • وأخيراً ، Shift 9 لعمل قوس النهاية .

تنسيق الخط

  • بظلل الكل بـ Ctrl A 
  • بفتح قائمة Font .
  • بغير Complex script إلى Simplified Arabic regular 12 ، Latin text إلى Times new roman regular 12 . 


اعادة الترقيم مع بداية كل صفحة 

  • بفتح References وانقر السهم بجوار Footnotes .
  • بنزل لحد Numbering واختار Restart each page .


نقل خط الهامش 

  • بفتح View واختار Draft 
  • وبعدين بفتح References واختار Show Notes . 
  • بختار Footnote Separator  من قائمة Footnotes  بالأسفل .  
  • بضغط Ctrl Shift .
  • وأخيراً ، بختار Print Layout من View  .


عمل اختصار للهامش 

  • بعمل أقواس للرقم أعلى الصفحة .
  • بظلل الهامش واضغط + Ctrl Shift 
  • بضغط Alt F3 واكتب -هامش فى أول خانة.
  • بضغط موافق .

ادراج الهامش بالأقواس ومتنسق من لوحة المفاتيح

  • بنقل المؤشر لأي مكان فاضى .
  • بكتب -هامش واضغط F3 . 

تعليقات